Antwerpen 2060

Hoe een achtergestelde buurt positief in de kijker zetten?

Antwerpen Noord is een uitdagende buurt. Veel marginaliteit, 100 verschillende nationaliteiten die samenwonen op nog geen 7km2, alle sociale klassen – vooral lagere, marginaliteit, een drugproblematiek en geregeld criminaliteit.

Toch is Antwerpen 2060 een heerlijke buurt om te wonen (ik woon er zelf!), bruisend door alle culturen, spannend, en een beetje tegendraads.

Jaren geleden startte ik met een buurtwebsite 2060.be, waarop ik praatte over de mooie kanten van de buurt. Door op positieve, boeiende verhalen te focussen, speelde ik in op fierheid, iets wat duidelijk leeft onder de buurtbewoners. En als je daarop focust, is het niet moeilijk om andere vormen te bedenken die mensen helpen om hun fierheid mee te delen: 2060 sweaters, hoodies, kinder-shirts, badges, of een 2060 Voorsmaakjes; een verrassingsmand met ‘lokale’ producten uit de buurt.

‘Vertrek vanuit fierheid van de bewoners en zet dat om in iets moois’

En dus ook 2060 honing; geoogst uit een korf in een van de meest grijze straten in de buurt. Of hoe er achter grijs goud te vinden is; letterlijk en figuurlijk. Al die ‘producten’ lieten bewoners toe om zélf het positieve verhaal te verspreiden.

Wil je meer info over deze case, geef me dan een seintje.

MEER CASES

Go to market + BrandScan + Inspiration sessions & brainstorms + Purpose & Branding + Website & user flows + Storytelling + Company values + Culture tuning + Branded Content + Content creatie & planning + Service Design + Employer Branding

Ask Rotkop, get your customer.

Seeing and responding the way a real human would, that’s what I do. How big is the gap between what you want to tell and the person who needs to hear it? Between what you offer and what actually matters to them? I help align your story and your offering with the expectations of your audience. Because at the end of the day, you're not talking to "target groups," you're talking to human beings.