Antwerpen 2060

Hoe een achtergestelde buurt positief in de kijker zetten?

Antwerpen Noord is een uitdagende buurt. Veel marginaliteit, 100 verschillende nationaliteiten die samenwonen op nog geen 7km2, alle sociale klassen – vooral lagere, marginaliteit, een drugproblematiek en geregeld criminaliteit.

Toch is Antwerpen 2060 een heerlijke buurt om te wonen (ik woon er zelf!), bruisend door alle culturen, spannend, en een beetje tegendraads.

Jaren geleden startte ik met een buurtwebsite 2060.be, waarop ik praatte over de mooie kanten van de buurt. Door op positieve, boeiende verhalen te focussen, speelde ik in op fierheid, iets wat duidelijk leeft onder de buurtbewoners. En als je daarop focust, is het niet moeilijk om andere vormen te bedenken die mensen helpen om hun fierheid mee te delen: 2060 sweaters, hoodies, kinder-shirts, badges, of een 2060 Voorsmaakjes; een verrassingsmand met ‘lokale’ producten uit de buurt.

‘Vertrek vanuit fierheid van de bewoners en zet dat om in iets moois’

En dus ook 2060 honing; geoogst uit een korf in een van de meest grijze straten in de buurt. Of hoe er achter grijs goud te vinden is; letterlijk en figuurlijk. Al die ‘producten’ lieten bewoners toe om zélf het positieve verhaal te verspreiden.

Wil je meer info over deze case, geef me dan een seintje.

MEER CASES

Go to market + BrandScan + Inspiratie- en brainstormsessie + Purpose & Branding + Website & user flows + Storytelling + Waarden + Cultuur bouwen + Branded Content + Content creatie & planning + Service Design + Employer Branding

Vraag Rotkop en krijg je klant.

Kijken en reageren zoals een echte mens dat zou doen, dat is wat ik doe. Hoe groot is de kloof tussen wat jij wil vertellen, en de persoon die dat moet horen? Tussen wat jij aanbiedt, en hij gebruikt? Ik help om jouw verhaal en aanbod te laten aansluiten bij de verwachtingen van je doelgroep. En ja hoor, dat zijn gewone mensen.